fredag 2 januari 2009

Året som kommer...

Jahopp då har man lämnat året 2008 och hoppas in i 2009.
Efter ett väldigt ojämnt 2008 hoppas jag på att kunna fixa ett starkt men jämnare 2009.
Jag tänker att satsa hårt på träning detta år sålänge inte oförväntade personliga angelägenheter påverkar detta : )

Mot slutet av 2008 tog jag ju träningen till en ny nivå kan man säga och klassas väl som något över vanliga motions-Svensson.

Jag rivstartade året med 351minuter träning (löpning, cykling samt styrketräning) vilket gick jättebra så nu är det bara att fortsätta i samma stil :D

Planen är helt enkelt att fortsätta med detta och se till att spränga diverse gränser jag har och skapa några äventyr för mig.

Dessa mål delar jag med mig av för att helt enkelt inte kunna ändra eller dra tillbaka dem:

10km - 43:00 PB 51:30 Kanallöpet
Halvmara - 1:45
Marathon - 3:45
6H - 60km
Ironman - 12:00 , hade tänkt mig 12-14 timmar men det känns bättre att ha något vettigt att sikta mot istället
Vätternrundan - 10/11 , Vet inte hur mycket tid som kommer lägga på cykelträningen innan Mars pga TEC så har inte riktigt bestämt detta mål ännu... PB 13:10
TEC - 20:00 , vet inte om det är rimligt eller inte, verkar inte vara många svenska som kört sub 20 på 100miles(inte många som sprungit 100miles lopp) men man måste ju sikta på något : )

Nu har jag ju inte många tidigare meriter att jämföra med vilket gör det svårare att sätta upp målen, men man måste ju ha något att sikta på helt enkelt!

Gällande träning så ska jag försöka hålla hög kontinuitet men göra nästan all träning i låg/medel intensitet. Ska köra fåtal tempopass/intervaller/backpass och styrketräningen består mest av många repetitioner av låga vikter för att öka uthålligheten och minska risk för skador medans jag kan hålla mycket mängd i träningen.

Styrketräningen var nästintill obefintlig förra året då jag kom igång på slutet och körde ett fåtal pass. Ska öka detta så jag får in lite rutin på styrketräning av något slag. Målet är att köra en gång i veckan åtminstone.

Sedan ska jag se till att gå ner några kg till (fett) för att förenkla löpardelen då onödig vikt spelar väldigt stor roll där.

Uppdateringar kommer att ske vartefter hur det går med dessa mål helt enkelt : )

Till slut vill jag bara tacka för 2008 och främst för alla positiva kommentarer både på min blogg, Shapelink och i verkligheten. Det är sådant som ger en extra energi :D

2009 HERE I COME!!!

Inga kommentarer: