onsdag 14 januari 2009

Första crawl-passet

Jahopp då hade man simmat lite igår då, det var ju ett halvår sen man överhuvudtaget var i vattnet sist och då var det vattenskoter som gällde...

Vi var väl en grupp på ca 10 personer som var där och startade med att simma 100m valfritt som uppvärmning. Jag sprang 12.5km rundan hem så jag var väl lagom uppvärmd men ändå : )

Sedan så skulle vi flytta på mage som jag kan påstå att jag fallerade totalt, mina ben var som stora ankare skulle jag vilja påstå -_-

Fortsatte med att ligge på rygg vilket gick något bättre...

Sen fick vi varsin flytdyna som vi skulle använda och bara lära oss bentekniken och köra i bassängen. Men tjena vad det kändes som man hellre hade dragit sig fram med enbart händerna på marken, dvs det gick inge vidare fort, man trött i benen blev man. Kändes som jag spände mig väldigt mycket i benen för att inte använda mig av knäna. Sedan var benen något lägre när i vattnet än vad jag ville.

Bytta sedan till att köra samma fast på rygg vilket gick lite bättre och tills sist på rygg fast utan flytdyna vilket kändes riktigt bra, fast nu är det ju inte rygg jag ska ligga på när jag crawlar :P

Körde sedan några längder bröstsim i lungt tempo. Och vips så var klockan 20:50 då vi skulle sluta (börjar 20:00). Men hon höll gärna på till nio så vi fick lite instruktioner om armdelen i crawl då folk ville köra det. Så vi avslutade med att crawla några längder.

Crawl i sig känns rätt bra när man gör det... tills man måste andas. Försökte testa lite olika och bäst går nog med att hålla stängd mun och blusa ut genom näsan under vattnet för att sedan andas, alternativ att skaffa näsklämma och köra från munen istället vilket jag tror är enklare för mig men får lätt in vatten i näsan då...

Aja har ju typ aldrig crawlat innan så kommer förhoppningsvis med rutin av att träna det.
Kursen kändes sådär gällande instruktioner, men det är värt pengarna bara för att få plats i bassäng där andra gör samma övningar så slipper man se ut som en ensam idiot ^^

Snart är jag nog nya Phelps ; )

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar Dig lycka till med ytterliggare en utmaning/träningsgren