fredag 30 januari 2009

Tankar inför morgondagen

Jahopp...
Då har man kommit hem från jobbet och helgen är ett faktum. Jag mår iaf bra nu och har inga allvarliga problem med kroppen. Dock måste jag påstå att de dagar jag gått till jobbet så har benen känts mindre bra än alla de gånger jag sprungit, vet inte riktigt vad det beror på.

Imorgon handlar det alltså om att gå upp vid 5-tiden för att åka upp till Karlstad och springa ett 6H lopp. Målsättningen är att jag ska köra marathon på under 4 timmar och hinna 6mil totalt. Det är dock väldigt mycket ovissheter så jag helt enkelt är en nybörjare utan erfarenhet, så vad tänker jag sådär inför loppet då? Främst att de negativa sakerna är fler än de positiva:

Positivt:
Jag har tränat väldigt mycket
Jag ser fram emot utmaningen
Jag har sprungit över 6H nästintill i sträck förut

Negativt:
Jag är relativt ny till löpning (knappt ett år)
Jag har aldrig sprungit inomhus
Jag har aldrig sprungit på en 193,72m bana
Jag har aldrig sprungit med lutning (endast innersta banan är odoserad
Jag har aldrig sprungit ett lopp över 10km
Jag har inte sprungit ett lopp på över ett halvår
Jag har inte testat intag av mat och dricka under långpass som jag borde
Jag är van att springa ute i kyla (började satsningen September förra året)
Jag har inte sprungit med andra något speciellt, och nu kommer det blir rätt trångt med folk (50-60 pers)

Sammanfattningsvis så BÖR 6mil inte vara några problem att få sålänge inget oförutsett inträffar, dock blir det tufft eftersom man kommer få springa längre när man springer om folk och det gör att man ofta springer på doserad bana som ökar risk för skador. Detta gör det väldigt lätt för mitt löparknä som jag hade i somras att visa sig då att springa på lutad bana är något som belastar knäna på det sätt som denna skada vill.

Gällande mat ska jag iaf ta med mig i bilen och käka 3timmar innan loppet börjar, sen blir det inget mera innan. Troligtvis kommer jag uppehålla intaget något ibörjan för det oftast har fungerat bättre under mina pass. Kommer ta med energigel ifall det som finns inte faller mig i smaken.

Gällande tempo så funderar jag på att lägga mig på 5:20 typ och köra i det tempot sålänge jag orkar helt enkelt sen får det gå neråt vartefter, jag bör då kunna klara maran på sub 4h och kan därefter ta det lugnare om så behövs.

Igårkväll så fick jag min frisyr fixad iaf, kommer bli skönt att springa med väldigt kort frisyr inomhus skulle jag tro, man lär bli rätt så varm av sig.

Tack Annie!


Oavsett hur det går imorgon så kommer jag iaf att få väldigt mycket erfarenhet ut av det hela, så mycket är jag säker på och bara det gör ju det hela värt det!

OBS!
För de personer som vill hejja på mig så kan man skicka ett SMS till 0709202566, kommer läsa av alla SMS under loppets gång. Främst kommer det nog behövas runt 14-15 tiden när det är 1-2 timmar kvar av loppet och jag antagligen inte är jätte pigg :D

Nu ska jag se på film och sen sova tror jag...


Information om 6-timmars i Karlstad:

www.ifgota.se/arr.jsp

Inga kommentarer: