onsdag 31 december 2008

Året som gått...

Hopp då sitter man här i kanten av året 2008 och undrar lite över vad som har hänt under detta år. Därför tänker jag skriva denna snabba sammanfattning om detta!

Januari/Februari
Tränade typ nada

Mars
Här började det hända saker, läste om Håkan Larsson och fick upp ögonen för detta främmande "Ironman". Började med detta att löpträna lite samtidigt som starten av cykelträningen inför årets Vätternrunda började. Detta var vid mitten av Mars ungefär. Körde nu även lite Brazilian Jiujitsu och Innebandy.

Det var nu jag började skriva upp all träning i träningsdagboken.

April
Var igång rejält här tränade bra både gällande cykling, löpning med en del BJJ samt innebandy. Drog även iväg och körde ett par simpass bara för att se hur det kändes, dem gick väl sisådär : )


Maj
Fick överansträngning i knät från cykling pga felinställning. Körde istället lite promenader och löpning. Körde även 2 st lopp:

Kanallöpet 10km - 51:30
Blodomloppet 10,16km(det var lite mer än 10 kommer vet inte varför) - 54:30

51:30 var jag rätt nöjd med då jag nästan aldrig sprungit längre än 2km förrän detta år, hade siktat på sub 50.

I slutet av månaden blev det ett par cykelpass igen.

Juni
Blev ett par cykelpass sen en Vätternrunda på 13:10 som jag inte var nöjd med, fick stå still i 1h pga cykelproblem, tanken var att jag skulle köra under 12h. Mina 93mil på cykel var ju ingen vidare förberedelse men 12h var ett lagom mål, men bättre lycka nästa gång!

I slutet av Juni åkte jag på Löparknä efter att ha tränat väldigt dåligt dvs för långt och snabbt flera gånger i ett par veckor.

Juli
Löparknä, tränade inget speciellt. Promenader till/från jobbet.
Missade Kalmar Marathon samt Finspång Marathon som jag tänkt springa.

Augusti
Årets svarta månad pga privata angelägenheter mådde jag dåligt och visste inte riktigt vad jag skulle göra var inte intresserad av något...

Mot slutet av månaden så gjorde jag försök med att stretcha för att bli av med löparknät och fixade nya skor, detta fungerade och jag skulle från detta börja använda träningen för att få något att fokusera mina tankar på. Detta stärkte mig psykiskt och gav mig något annat att tänka på.

September-December
Träningen gav mig helt enkelt lite glädje så jag fortsatte med detta varpå jag ökade mer och mer från September till December där löpningen kom att hamna i främsta lagret men även mycket BJJ och Innebandy på söndagarna och lite cykeltrainer samt mina första styrketräningspass.

All denna träning har gjort att jag gått ner lite extra i vikt och känner mig nu flera gånger mer tränad än jag någonsin varit i mitt liv.

Jämnfört med året innan där jag endast tränade ~80mil någonting på cykel och körde vätternrundan så är det rätt så stora framsteg. Planen var densamma detta år men motivation från sidor man läste och personlig svacka har nu fått mig att ta träning ett steg längre än de flesta. Det är dock något som hjälpt mig stärka mig både på en mental nivå samt min fysiska kondition såklart.

GOTT NYTT ÅR!

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan nog summera ditt träningsår ungefär som livet är ! det börjar lungt (ingen träning) sen börjar det gå (dina långa gångvandringar) Sen börjar det springa mer och mer och fortare och fortare (precis som de senaste månadernas träning) Nu när Du har fått upp farten på träningen, hoppas jag att Du kan njuta av livet oxå, så inte det inte springer ifrån Dig !
Jag önskar Dig ett Riktigt GOTT NYTT tränings ÅR !
Kramar från pappa

Anonym sa...

Var tvungen att läsa lite om din "tomterunda" i lugn o ro. Jag gillar ditt sätt att sprida glädje omkring dej!! Beundrar din fokusering på träning, din förmåga att "läsa av" din kropps gränser. Önskar dej ett riktigt gott nytt år på alla sätt! En del människor sprider energi och glädje omkring sej. Du är en av dem !
/Ulla

Roxen sa...

Det må vara kul att träna för att må bättre och spränga sina gränser.

Dock har detta öppnat möjlighet att inspirera, motivera och sprida glädje och det är ju minst lika roligt måste jag säga :D

Varje gång jag får sådana kommentarer här på Shapelink eller i verkligheten så får det mig bara att vilja fortsätta ännu mer : )