söndag 21 december 2008

Snabbdistans!

Efter att ha mått riktigt dåligt under fredagen och tagit det lugnt på lördagen så var jag riktigt sugen på att ge mig ut på en snabbdistansrunda som jag inte kört sen i somras typ.

Jag började därför med lite lätt uppvärming på cykel 15min innan jag skulle ge mig iväg.

Det kändes riktigt bra ibörjan och kan bara säga att jag uppskattar verkligen tights när man springer lite fortare. Jag började snegla lite på klockan och upptäckte att jag sprang i ett för mig otroligt högt tempo, detta gav förstås krafter till att fortsätta tuffa på.

Efter 5km så kände jag lite orolighet i magen men det släppte sedan som tur var. Lite halt var med men tappade nästan aldrig fästet då det var sandad nästintill hela rundan. Efter 6-7km så var bommarna nere vid stället där jag skulle över tågrälsen, jag ville verkligen inte förstöra min fina runda så jag svängde in på en väg precis vid bommarna och sprang 100m in på den och sedan gjorde en 180grader sväng tillbaka då bommarna var uppe och jag fortsatta på i bra tempo.

Efter en stund började farten sänkas lite några gånger så jag fick säga till mig själv att fortsätta i samma tempo och inte flyta tillbaka till en fart som är skön för kroppen. Är ju van att bara köra i behagligt tempo så får hålla koll på att kroppen inte sänkar farten automatiskt.

Mot slutet är det väldigt mycket uppför men tack vare det fina tempo jag hade och som jag såg på klockan fick jag krafter på att kämpa på nu mot slutet så jag inte tappade tid. Sista uppförsbacken mot lägenheten spurtade jag.

Stannade med händerna på knäna och pustade men tog bara några sekunder tills jag tänkte att det ej är bra för återhämtningen, så gick ett par cirklar med höga knän och fortsatte sedan in tog lite nötter och drack och satte mig sedan på cykeln för att varva ner i 15 minuter. Efter detta stretchade jag duktigt och kände mig redan pigg och fräch i kroppen.

Öppnade med 4:08 första kilometern eftersom det är lite nedför, efter 5km så hade det stabiliserat sig på 4:30 och låg sedan på 4:30-4:33 resten av passet.

Distans - 12.42km
Tid - 56:42
Medeltempo - 4:33min/km

Detta pass gör mig helt enkelt JÄTTE glad eftersom det är snabbare tempo än vad jag någonsin haft på någon distans. 51:30 från Kanallöpet i Maj till att nu komma förbimilsträcket på 45:30 visar ju att även min lågintensiv träning ger mig möjlighet att hålla högre farter.

Det blev helt enkelt som jag trodde att det räckte med att köra distanspass i lagom fart för Ultraträning och få sub45 min på milen "gratis". Dock så kommer sub 40 inte gå lika lätt utan där kommer jag nog behöva lite intervaller och mer snabbdistans för att komma under.

Mitt mål nästa år på milen är under 45min och att köra på 45min 30sek och ändå hålla samma fart i 2.42km till visar ju att detta målet kommer jag inte ha några problem med : )

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man får gratulera! Du gav dig själv en fantastisk julklapp i förskott. Du har nog en spännande utveckling som du går till mötes.

Jag tror själv att man kan komma oerhört långt med att bara springa distanspass och ändå förbättra sin tid på 10km.

Jag sprang i början av maj 10km på 46:45 (4.41/km) I mitten på Augusti sprang jag ett lopp på 15km på 62:50 (4.11/km). Men jag tror att ska jag under 40min så måste det till att köra lite snabbdistans eller intervaller för att få upp farten ytterliggare.

God Jul! (PetterLarsson från shapelink)

Roxen sa...

Ja det var riktigt skönt att få ett kvitto på den träning man har kört faktiskt, bättre julklapp är svårt att få :D

62:50 på 15km är ju otroligt nice!
Men borde inte det nästan räcka för att köra sub 40 på milen? Istället för att hålla på i 5km till kan man ju spurta de två sista kilometrarna istället?

Får jobba för att komma ifatt dig på löpningen :D

God Jul!!

Anonym sa...

Så härligt att höra att du lyckas med dina mål, och lite till! Heja! =)