onsdag 10 december 2008

Skönt morgonpass

Kom iväg lite sent från hemmet imorse och hade ändå vilat i måndags genom att gå till och från jobbet så tänkte att jag kunde springa lite snabbare idag. Jag har nu endast kört lågintensiva pass de senaste 2-3 månaderna tack vare(behövdes för att bygga upp mängd) en tävling på jobbet som jag ska skriva om sen när resultaten har kommit.

Så det var skönt att springa på i lite högre tempo, slutade vid jobbet efter 4.53km på snitt tempo 4:42 min/km och var ju inte helt slut ändå(detta är något som för mig är snabb fart iaf :D). Så är rätt sugen på att köra något snabb distanspass någon gång med uppvärming och se hur mycket kraft som krävs för mig för att köra under 50min på milen nu.

Men verkar ju som att lågintensiv träning inte är helt dåligt för att kunna hålla en högre fart ändå, får se om jag ska lägga in lite snabba pass nu framöver. Även om lopp i Januari och Mars handlar om rätt långsam fart så kan det ändå vara bra med lite snabba pass i träningen, men inte för mycket utan det är fortfarande fokus på mängdträning för att klara av loppet i Mars på bra tid!

2 kommentarer:

TriLarsson sa...

Nej, tvärt om! Långpass är bra även för att springa snabbt. Anders Gärderud, som ju körde medeldistans, rekommenderar starkt distanspass!

Det handlar mest om att få lite sprutt i kroppen, tycker jag. Man kan lägga in lite tempoträning ett par veckor innan tävling, så att man känner att man har bra driv i steget.

Otroligt skoj att det går så bra!!

Roxen sa...

Jo det är ju också sant. Kommer ihåg att jag läst om Rune Larsson som skulle träna med någon bra distanslöpare så att han inte visste om han skulle klara av att träna med honom.

Sen när de väl skulle springa så frågade han varför Rune sprang så fort. Det visade sig att han aldrig sprang fortare än 5min/km när han tränade men sen när han körde ett lopp körde han på då han sprang maran på sub 3h : )

Men det känns som att den mängdträning jag kört gett bra resultat på flera sätt och den är ju väldigt riskfri när det gäller skador som är det viktigaste!

Fast vore ändå bra att träna löpsteg i lite högre farter ibland också och som du säger lägga in lite innan en tävling. Men jag tror mer på distansträning så det blir inte ofta : )