måndag 9 februari 2009

Skönt långpass men fel fart

Igår stack jag ut på ett långpass som var riktigt skönt. Såg även en rätt stor bunt löpare under denna tur vilket var trevligt, dock verkare löpare inte vara lika haj på att heja vilket alltid händer när man träffar andra cyklister ute på landsvägarna, är inte löpare ett lika tight gäng som cyklister? Eller orkar folk helt enkelt inte med det vid löpning? : )

Dock måste jag tänka på att få in flera långpass i lägre fart inför TEC. Även om 5:27 tempo inte är så högt för en 22km runda då jag inte direkt blir trött så är det fortfarande ett tempo som jag förhoppningsvis inte kommer hålla under TEC utan att jag redan från början kan lägga mig runt 6:00 tempo speciellt när man har noll koll på vad som händer med kroppen mellan 80-161km när det längsta man sprungit är 75km.

Skulle gärna springa längre och oftare om man slapp ta med sig vätska och energi, kanske ska ta mig ett nytt marathonpass i helgen utan att släpa med mig vatten :P

Funderar även på om jag ska träna in spring/gå intervaller som en del kör med, det kommer nog behövas lite träning ifall jag ska köra en sådan taktik under TEC då det är annorlunda när man går och får då lätt blåsor ifall man ej gjort det innan. Fördel är att man kan hålla en snabbare takt när man springer och då få ett smidigare löpsteg istället för att luffsa fram mot slutet samt att man ser till att gå i eventuellt jobbiga uppförsbackar. Nackdelen är då att man måste träna på det och speciellt roligt att gå på träning mitt i passen är ju inte roligt, och hur skulle det se ut(bryr mig för mycket om min image som löpare ^^). Sen så blir det mer att tänka på under loppet då man redan från början ska lägga in promenader när man känner sig hur pigg som helst, och måste då via klocka se till att köra lagom intervaller istället för att bara köpa på med mer känsla av vad kroppen känner.

Får fundera på den!

2 kommentarer:

Annelie sa...

Lurigt det där med långpassträning. Du har inga som bor längs en långrunda som kan tänka sig att serva under något träningspass?
Jag läste det du skrivit om 6h i Karlstad och är riktigt imponerad! Kan inte låta bli att tycka det är lite komiskt. Jag visade det inlägget för en kompis och medan jag blir imponerad och inspirerad (även om jag inte på något sätt är i närheten av att göra en 6h, för kass kondis) var hennes kommentar: vansinne. Tur vi är olika. :-)

Roxen sa...

Har funderat på att ringa folk jag känner och be dom komma ut med en flaska vatten och någon energi men inte gjort det ännu. Vill inte stanna hos någon genom att gå in till dom då är det inte mindre jobbigt än att ta med sig eget.

Men mot sommaren blir det nog fler turer till person som bor en bit ifrån så tar man en paus genom att stanna lite och sedan sticker man hem igen. Blir ju mer 2 små långpass men det är bra träning det också att lära kroppen köra igång utan att den fått återhämta sig helt.

Ja det var riktigt roligt att vara med i Karlstad 6H och massor erfarenhet har jag fått. Behöver verkligen få lite rutin på lopp så man inte gör nybörjarmisstag på lopp som man verkligen satsar på, vore mindre roligt :P

Börjar man springa så får man rätt snabbt kondis och du är det lätt att bara vilja springa längre och längre för att se hur långt man kommer. Hälsa din kompis att om detta är vansinne så är jag glad att jag är vansinnig av mig :D