söndag 17 maj 2009

Nya skor och terräng

Mina gamla trotjänare Saucony Progrid Omni 6 närmade sig 150 mil och var inte längre så lämpliga att springa i så jag beställde mig årets modell Omni 7 som jag numera har i mina ägor. Sprang med dom i fredags och idag, de kändes likadana skulle jag säga och hoppas att de fortsätter med det. Tror det är svårt att hitta lika bra skor som inte ger mig blåsor oavsett hur långt jag springer (1blåsa under 100miles loppet).

Så nu lyser det om mig när jag springer igen!



Idag var jag sugen på ett långpass, jag som är en asfaltslöpare bestämde mig även för att köra terräng som jag inte gjort innan. Även om jag gillar asfalt och nästan alla lopp är på asfalt så är det fortfarande väldigt bra träning att köra terräng, speciellt om jag är intresserad av att göra ett bra resultat på Täby Extreme Challenge 100miles lopp nästa år som delvis består av terräng.

Så jag valde att i långpasset inkludera LOK-milen(Linköpings Orienteringsklubb) som består av en slingrig skogsstig med stenar och rötter. Bra träning för fötterna att få lite olika belastning och det var riktigt kul att springa där måste jag säga, är nog inte sista gången jag springer där! Har inte sprungit speciellt mycket så är dags att öka på mängden igen nu efter Kanallöpet, Blodomloppet är snart men det lägger jag ingen tyngd på så det kommer inte störa träningen alltförmycket.

Rundan:

Distans - 25.03km
Tid - 2:24:55
Tempo - 5:47
HR - 154

Lugnt och skönt var det!

PS. rapport för Kanallöpet klar imorgon(söndag :P)

1 kommentar:

Odda sa...

Älskar att känslan att springa i nya skor. Brukar inte ha problem med blåsor och skavsår utan kan springa och njuta av stabilitet och dämpning mm.