onsdag 20 maj 2009

Långpass en tisdag och lite strumpor

Denna vecka så har jag faktiskt semester! Wohoo!

Och med vätternrundan runt hörnet och då jag inte cyklat på ett par veckor så borde jag givetvis hoppa upp på sadeln och köra mig ett långpass på den. Men det var tydligen inte vad jag blev sugen på under måndagen, så istället planerade ett löppass istället...

Awell sagt och gjort så blev det en runda runt Roxen. Det gick dock lite segare än vad jag tänkt då vädret inte blev som utlovat, den molnighet som skulle infinna sig fanns inte alls så solen stekte på med 17grader ute vilket inte är något vidare bra för mig. Jag hade tom tagit på mig den långärmade tröjan som kom dagen innan då jag tänkte att det kunde bli lite kyligt i skuggan efter några timmar.

Förutom all svett och värme så var det inga andra problem ibörjan, efter knappa 4timmar så gav överkroppen upp och då blev det nån halvtimme efter jobbigt för benen, värmen gjorde det ju inte bättre. Efter dryga 6mil när jag kom till Berg fick jag kallt vatten av Farmor och Farfar, MYCKET uppskattat :D

Men runt tog jag mig iaf, har inte orkat räkna ut exakt sträcka och tid ännu (Klockan dog efter 7mil/7h46min) men det bör ha varit ca 75km på knappa 8h 30min någonstans så runt kom jag ju iaf.

När jag kommit hem så hade jag fått ett litet paket i lådan då det var mina MABS som hade kommit:

http://www.mabs.se/index.php/mabs-sport.html

Köpte ett par och ska nu testa hur det känns, hade på mig dom på kvällen igår och det kändes väldigt bra faktiskt. Tanken är att det ska ge tryck på vaden med mest tryck längst ner för att hjälpa till att transportera blodet tillbaka till hjärtat. De tester som har gjorts angående detta har kunnat visa att användande både under och efter träning/tävling hjälper återhämtningen dock har det inte påvisats (vad jag vet) att det ska hjälpa till att springa fortare/längre som en del påstår.

De är väl inte så jätte vanliga men det finns en del elitlöpare inom marathon som använder det, på VM i ultralöpning var det väldigt många som använde det, känns som att det är fler ju längre distanserna blir. Det har väl inte minst att göra med att återhämtningen är viktigare men kanske även att det finns möjlighet att få utnyttjad hjälp under loppet då det pågår så lång tid att vaderna hinner tjäna på det. Vad vet jag? :P

Nu ska jag gå och hämta min balansplatta som kom igår!

Har man svart tröja syns det om man har fått rejält med svett



Sexy, yeah? :D

1 kommentar:

Annelie sa...

Jag har ingen aning om hur de fungerar i träningssammanhang men jag har flera kollegor som använder stödstrumpor på jobbet (jobbar som sjuksköterska) och de tycker det är riktigt, riktigt bra. :-)