lördag 30 maj 2009

Blodomloppet 10km - 70:25

Edit: Hade missat att lägga till bilden med den röda fina löparen!

Då har jag för andra året i rad tagit mig igenom Blodomloppets 10km. Förra året kom jag in på 54:33 dock på en bana som var strax över 10km, tror den låg på ca 10,16km.

Detta år sa jag kaxigt att jag skulle försöka slå denna tid men ändå vara nöjd med en tid under 60minuter då jag tänkte att det borde inte vara allt för svårt. Det blev dock inte som beräknat och jag kom in på 70:25 efter ett tufft varv, så mitt mål missades rätt grovt!

Jag gick tillsammans med min far till start och gjorde mig redo för loppet, det var rätt mycket folk där trots det bistra vädret med regn och ca 12(?) grader. Totalt var 10486 personer föranmälda med ett antal efteranmälningar på plats.




Vid startfållan träffade jag på min kollega som också skulle springa. Vi stod rätt långt bak tror jag, såg inte riktigt bakåt men var inte längre fram än mitten iaf och totalt startade ca 1600 personer.



Det börjades sedan räkna ner och starten för 10km gick 18:30 med cyklister i täten följt av ett gäng snabba löpare





Varpå resten följde med, notera på bilden nedan inte mindre än 3st kroppsmålade i rött med endast kortbrallor på sig. De var totalt 5st som sprang i ett lag. Kul :D



Det började med en backe i starten som är rätt lång för att sedan direkt efter komma en brantare backe, så man får ju börja jobba lite redan i start. Kände mig hyffsat ok första 500metrarna och det flöt på rätt bra, efter detta blev jag dock redan väldigt varm av mig. Första kilometern som mest var en lång backe så jag redan trött, ville bara slita av mig kläderna för att bli lite kallare och få det lättare att andas. Men jag lyckades iaf trots gång ibörjan pga trängsel dra iväg första kilometern på 5:39.

Därefter blev det plattare men fortsatte att bli varmare och varmare, den breda vägen tog slut och vi fick samsas på en cykelväg som blev rätt trång. Det gick fortfarande framåt iaf även om det började bli rätt jobbigt nu. Det fortsatte i den stilen och även kilometer 2 och 3 får ett OK som gick på 5:41 samt 6:09. Efter detta kände jag dock mest att lägga mig ner på backen, jag lyckades på något sätt dock fokusera på att det skulle vara vätskestation om en liten kilometer där jag fick dricka!

Så jag hasade mig framåt och började bli omkörd av löpare vid detta laget. Till slut när jag var nära på att börja gå istället för att hasa mig framåt så skymtade jag, använde mig av glasögon som hade immat igen så såg inte speciellt mycket, över en fotbollsplan vätskestation några hundra meter bort och fick ny kraft varpå 4:e kilometern avslutades på 6:26.

Väl vid vätskestationen så var jag rätt död och stannade helt och började dricka både en, två och tre muggar vatten. En fjärde mugg togs och jag började vandra medans jag drack ur den, drack rätt långsamt då jag tänkte att sålänge jag drack måste jag ju gå.

När väl vattnet var uppdruckit så började jag något som skulle likna löpning igen så jag fortsatte iaf framåt mot målet.

En skylt som visade 5km uppenbarade sig och jag tänkte, VA? Har jag 5km kvar av detta?! Vid detta lag började jag ta gångpauser som varade längre än när jag inte gick skulle jag tro, jag var inte direkt slut i benen men hela kroppen var bara sååå trött och trots att benen i sig inte var trötta så blev dom väldigt tunga.

När jag väl lyckades att ta mig ifrån gång så var det knappt att foten lyftes från market och det såg nog mer ut som gång av någon gammal gubbe. Det fortsatte neråt även under den 6:e kilometern och dessa två togs på 8:24 samt 8:51. Det kändes nu jobbigare när jag joggade än vad det var efter 10-11mil på TEC's 100miles lopp.

Strax efter den 7:e kilometern påbörjades kom en tjej ifatt mig som frågade hur det gick och jag stönade nog fram något svar, hon sa till att hänga på och så gjorde jag och lyckades nog komma ner till ett 6min tempo men det varade inte länge innan kroppen började säga åt mig att lägga av med sådan intens aktivitet! Så farten dök ner på nytt och blev gång uppför en svag backe. En bit fram skymtade dock en nerförsbacke där jag tog kraft till någon jogging igen, när jag kom ner var det på nytt uppför och jag började gå igen. Jag började dock känna mig närmare mål och vågade ta i lite mer och det började kännas lite bättre efter en kilometertid på 7:59.

Sprang förbi en funktionär som sa att det såg varmt ut och måste vara skönt att springa i motvind, svarade att jag inte kände av att det blåste alls förutom att det blev ännu tyngre att ta sig framåt... Och så uppenbarade sig en till vätskekontroll!! Stannade och drack några muggar vatten igen varpå jag tog två med mig och gick vidare.

Efter jag druckit upp vattnet kändes det MYCKET bättre och jag kände mig lite starkare och vågade lite mer, trots stoppat vid kontrollen så tog jag 8:e kilometern på 8:01. Jag började nu för första gången PASSERA de fåtal löpare som låg såhär långt bak i fältet. Jag ville så gärna trycka på men vågade fortfarande inte för att jag visste hur lätt det skulle vara att gå rakt in i väggen och det vore inge bra.

9km skylten dök upp och trots att jag kände mig lite dålig så tänkte jag att det var så kort kvar så nu är det iaf dags att öka lite! 9:e gick på fina 7:12(vilket är tempot jag ska se till att hålla under ett 24 timmars lopp någon gång för att fixa den fina 200km gränsen!).

Sista kilometern ökade jag nu farten trots att det inte var helt platt fick jag upp lite fart och kom om ett par löpare till. Med några hundra meter kvar kände jag igen mig exakt och ökade ytterligare trots en back som är precis innan man kommer in på Folkungavallen där målet är på en 400meters bana. Precis innan man kommer in på banan så svängde en massa folk in som hade kört 5km så det blev lite trångt i slutet eftersom de inte höll den fart jag ville. 10:e kilometern bockades av på 5:34 utöver detta registrerades 100m till(då vi startade kanske 30meter bakom linjen samt att garmin inte räknat rätt helt enkelt) och de sista 100meterna lyckades jag hålla fina 4:07 tempo, wohooo :D

Avslutande 100meterna togs på 25 sekunder där jag hade en snitt och max puls på 197 som alltså är 3 slag över den jag kom upp i under VO2Max testet!

Här ses informationen från min Garmin Forerunner 405:






183 i snittpuls är precis över den jag hade under Kanallöpet på 182. Jag skulle med andra ord kunnat ha jobbat hårdare om jag vågat, men ville inte riskera att få stanna helt eller däcka :P

Väl i mål mottog jag min medalj och en tröja samt fick i mig en bunt dricka.

Kollade sedan på prisutdelningen på personerna som kom in betydligt snabbare än mig, vinnaren på 10km var David Nilsson med tiden 31:37.

Fick sedan ett samtal från Sara, en vän som även var med och sprang Kanallöpet. Hon sprang dock in på 50:18 och därmed spöa skiten ur mig :P Hon hade sprungit med jobbet och hade därmed lite fika som de bjöd mig på! :)

Efter en stund var det dock dax att dra sig hemåt då jag började frysa.

Väl hemma blev det en lång dusch och mat. Tack vare min farsa så har jag även fina bilder som visats. Jag kom även med på några kort. Det finns även en video på min målgång som har kommit upp på racetimers hemsida.


Här har ni dessa:

http://www.racetimer.se/sv/runner/show/563184?race_id=200&layout=racetimer

Jag har nu lärt mig att klä mig bättre för att uppnå bättre resultat i kommande lopp tack vare detta nyttiga lopp då jag är väldigt känslig för värme!


Dags att ta på sig utrustningen





Jag mitt i vimlet






Slutspurten!





Bara jag som tycker att denna bild ser ut som ett målsnöre där man ser mig bakom tjejen typ luta mig framåt för att komma först? :D





Blev otroligt skönt bara att få frisk luft i ansiktet!




Dagens fråga, vad tänker kvinnan till höger om mig? :D



Hon tyckte det var bättre att hälla upp ny dricka istället för att jag skulle slänga massa muggar :P



TACK till alla trevliga personer som gav mig ett leende under rundan med sina trevliga kommentarer och dumma frågor som "Är det varmt?" ;D

See ya all next year!

3 kommentarer:

Petter sa...

Hahah!

Underbart! Det där skulle man kanske testa på så att man vänjer sig vid värmen.

Nästa gång får du sätta nytt personbästa istället ;)

Då kan du inte skylla på att inte vara förberedd på värmen.

Roxen sa...

Värmeträning på hög nivå xD

Nästa år kan jag slå tiden blind och bakbunden, förutsatt att jag väljer bättre kläder iaf :P

Anonym sa...

Knäppis, bra jobbat! Kram