fredag 20 mars 2009

Tankar inför Täby Extreme Challenge

Hopp då är det inte många timmar kvar tills startskottet för Täby Extreme Challenge går av i Täby/Stockholm.

Hade väl inte riktigt tänkt mig för ett år sen när jag först började löpträna att jag skulle vara i denna situation ett år efter, men livet blir inte alltid som man tänkt sig ^^

För den oinvigde så handlar Täby Extreme Challenge om att springa 100miles (160,9km), loppet har en maxtid på 30timmar. All information finns att läsa på följande sida:

http://www.colibri.se/tec/

Har dock sänkt prioriteten på detta lopp och då höjt tidsmålet från 20h till 24h. Detta då jag inte känner mig tillräckligt tränad som jag skulle vilja inför detta lopp samt alla osäkerheter som uppstår med att springa ett sådant långt lopp när det längsta lopp man sprungit innan är 6H(6mil). Det är även svårt att bedömma tiden när det endast är 15 svenskar som tidigare har genomfört denna distans då den inte är så vanlig i Sverige. Enda loppet innan är GAX100 (http://www.gax100.info.se/) .

De tider som tidigare gjorts på 100miles distans finns att läsa via följande pdf dokument:

http://www.ultradistans.se/statistik/statistiksamling2008bilaga.pdf

Det börjar bli lite pirrigt i kroppen, sådär alldeles lagom dagen innan. Dock är jag lite pigg och sprallig så får se om jag kan komma i sängs snart. Ska gå uppåt vid 4 tiden varpå far min kommer och hämtar mig kl5, så det blir ingen direkt sovmorgon. Ska försöka att sova lite i bilen då jag kommer behöva sömn med tanke på hur länge jag ska vara vaken sen...

Packning är mer eller mindre klar, lite småsaker som måste fixas imorgon bara. Tror jag har packat mer till detta lopp än jag skulle gjort till en veckas utlandssemester ;D

Nej men det handlar om mycket av allting som byxor/tröjor/strumpor/skor etc för att vara redo på vad man behöver.

Kanske skickar ett par blogginlägg uppdateringar via telefon ifall jag orkar under morgondagen eller på söndag får se.

Jag tänker nu mest på att jag är rädd för att dra på mig någon slags skada som gör att jag inte kan fullfölja loppet.... men det ska ju inte hända!! *Tänker positivt*

Jag kommer köra i den fart som känns bra och inte via något fixerat tempo, det kommer om man ska tro alla rutinerade löpare svackor som kommer och går. Så det blir mycket improvisation och ta loppet som det kommer helt enkelt.

Det kommer bli ett riktigt äventyr som jag ser fram emot!!!

Nu ska jag ta lite frisk luft och sen försöka sova!

OBS!

För de som vill hjälpa mig så kan ni skicka ett peppande SMS till nummer 0709202566. Då mobilen ingår i den obligatoriska säkerhetsutrustningen så kommer jag alltid ha den på mig.
Starten går kl10 Lördag förmiddag, när jag kommer i mål är dock svårare att svara på ^^


Energy anyone?!


Have a nice weekend everyone!!!

2 kommentarer:

Marta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marta sa...

Hej Roxen!


Kommentaren försvann, inte meningen. Ser att du inte bloggar här men skriver här om du kanske ser det ändå :)

Jag såg dig igår på tävlingen och pratade lite kort med din pappa. Förstod att du hade problem med hälsenan, hoppas att det löste sig och att kunde ta dig i mål efter 16 mil och inte behövde bryta!?!

Jag är Marcus sambo och var som sagt där igår på em. Idag tyckte han inte att jag behövde komma, det går tungt för honom och åka kommunalt tar nästan två timmar från oss (fast vi eg bara bor ett par tre mil bort).

Pratade med honom tidigt imorse och då skulle Christian komma ch pacea, det känns skönt.

Nu laddar jag för att M ska komma hem och knappt kunna gå. :/ Men det går ju över.

Om inget oväntat händer så ses vi nog i Kalmar.

:) / Marta