måndag 13 april 2009

Nya skor - Ecco Biom Type A

Var ute på stan och tänkte slinka på på Intersport för att testa ett par skor. Ecco Biom, Lunartrainer/racer samt DS Trainer stod på listan. Då Lunarn och DS Trainern inte fanns i min storlek så blev det konstigt nog testande av Ecco Biom! Lunar fanns inte ens att beställa hem även om det vore coolt att testa dem då de väger runt 150g vilket är typ enda skon i den viktklassen som inte är anpassad för banlöpning.

Ecco Biom är en rejält tyngre sko i jämförelse och vägar runt 280g men det är sagt att man får väldigt fin löpkänsla i den samt att den är slittåligare än vanliga skor.

Så jag tog och testade den lite på löpbandet och det kändes riktigt bra så det var ju bara att köpa den tyckte jag :P

2000:- går de på, i teorin som Ecco framhäver så kommer de att hålla i uppåt 200mil trots sin vikt som är lägre än vanliga mängdskor. Mina Saucony Omni 6 ligger väl uppåt 150mil och väger upp mot 380gram. Vi får väl se vad praktiken säger om antalget mil sen när jag testat dem!

Körde en testrunda för att känna på dem hemma och det kändes riktigt skönt faktiskt, man får ett riktigt bra steg och landning på framfoten blir naturligt. Man märkte att vaderna fick arbeta bättre i dessa skor så tror de skulle kännas rejält om man körde ett längre pass i skorna. Dock förstår jag inte hur jag ska kunna snitta 4:20 tempo på Kanallöpet i 21,1km om mindre än en månad... Får se vad jag sätter för prioritering på det loppet. Ser ingen omöjlighet att köra sub 1:30 OM jag hade haft mer tid på att träna i snabbare hastigheter så att kroppen är van vid den farten och steget man då har så man inte måste tänka så mycket. Men det har blivit uteslutande lågintensitets träning för att få upp hållbarheten i ben/senor/leder samt för träning inför TEC. Men nu är det dags att börja testa lite snabbpass också!

Dagens pass som även blev enda träningen = slappardag:

Distans - 3.49km
Tid - 15:04
Tempo - 4:19
HR - 170 (max 181)


Här är skönheterna! Storlek 45, de är lite mindre än andra, mina Saucony är 46.5



En artikelserie om skon på Marathon:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=963944

Själv är jag ju ett fan av "Thunderbear", den danska triathleten som kommit 3:a på Hawaii Ironman, som hjälpt till vid utveckling av skon i fråga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan,hur känns nyskorna,är smått sugen på att köpa såna,utseendemässigt är de väldigt tilltalande=)
..fast Nike's Lunartrainer verkar oxå ok...svårt beslut